FAQ

Om je zo goed mogelijk op weg te helpen vind je hieronder enkele 'veelgestelde vragen' terug.

Veelgestelde vragen

De kostprijs van een dienstencheque bedraagt 10€ per uur.

Vanaf november 2024 rekenen wij een administratieve kost (welzijnstoeslag) van €1,5 per aangerekend uur aan. De facturen van de welzijnstoeslag worden digitaal verstuurd per kwartaal. Wenst u deze per post te ontvangen, dan rekenen wij een portkost aan van €3 per factuur.

Verder zijn er geen bijkomende kosten of verplichtingen tot aankoop van schoonmaakproducten.

Sinds 1 juni 2025 zijn de dienstencheques volledig digitaal. Er kunnen geen papieren dienstencheques meer aangekocht worden.  

Zolang de vervaltermijn van uw papieren dienstencheques niet bereikt is, kan u deze blijven gebruiken. 

 

Wat verandert er voor u? 

Er zijn 2 verschillende manieren waarop u elektronische dienstencheques kan bestellen: 

  1. Via Mijn Burgerprofiel 
  1. Via overschrijving 
  • Bepaal het aantal cheques die u wilt bestellen (u moet minstens 1 cheque bestellen per keer) 
  • Reken het bedrag uit dat u hiervoor moet betalen. Vb. wilt u 10 cheques bestellen dan is het bedrag dat u moet betalen 100 euro. 
  • Schrijf het bedrag over op het bankrekeningnummer van Pluxee BE41 0017 7246 2610 
  • Vul uw gebruikersnummer (12 cijfers) in als gestructureerde mededeling. 
  • Indien Pluxee de betaling heeft ontvangen, worden de elektronische dienstencheques opgeladen in uw elektronische portefeuille. 

Het aantal elektronische dienstencheques in uw portefeuille raadplegen? 

  1. Via Mijn Burgerprofiel 
  • Meld u aan met één van uw digitale sleutels (zoals eID of itsme). 
  • Ga naar het thema ‘U en uw gezin’. 
  • Scrol of gebruik de zijnavigatie om ‘Dienstencheques’ te vinden. 
  • Klik op ‘Bekijk details van uw dienstencheques’. 

 

  1. Automatische telefoonlijn 

 

  • U kan op elk moment bellen naar het nummer 02 401 31 99 om een overzicht te krijgen van uw online portefeuille. 

 

Hoe prestaties van uw huishoudhulp bevestigen of betwisten 

Nadat uw huishoudhulp bij u gewerkt heeft, moet u geen dienstencheques meer overhandigen. Uw huishoudhulp of dienstencheque - onderneming zal de prestatie doorgeven. 

  • u ontvangt een e-mail met de details van de prestatie (zoals de datum en het aantal gewerkte uren); gelieve deze prestatie via  Mijn Burgerprofiel  te bevestigen of te betwisten 

OF 

  • u belt daarna zelf naar het telefoonnummer 02 401 31 99 om de prestatie te bevestigen of te betwisten 

Opgelet: de cheques zijn slechts beperkt geldig in tijd! 

Deze 12 maanden tellen vanaf het moment dat uw elektronische cheques beschikbaar zijn. 

Dat betekent dat de cheques kunnen worden gebruikt, terugbetaald of uitgewisseld tijdens deze 12 maanden. Contacteer uw servicekantoor indien u hierbij hulp wenst. 

Minimum is dit een blok van 3 uur om de 14 dagen.

Dienstencheques zijn enkel bestemd voor licht huishoudelijk werk bij particulieren. Daarnaast mogen de huishoudhulpen ook ramen lappen, strijken, maaltijden bereiden en boodschappen doen.

Volgende activiteiten zijn NIET toegelaten:

  • Onderhoud van bedrijfslokalen en niet-bewoonde plaatsen
  • Onderhoud van onderverhuurde plaatsen of woningen
  • Poetsen met bleekwater en gebruik zeemvel
  • Rolluiken op bovenverdieping afwassen
  • Dakgoten afwassen en uitkuisen
  • Straatgoot
  • In de regen en vriesweer buiten poetsen
  • Plafonds afwassen
  • Houten wanden boenen, inoliën, schilderen
  • Schilderen, behangen
  • Zware voorwerpen verplaatsen
  • Dierenhok uitkuisen
  • Gras afmaaien
  • De oprit, het tuinpad, het tuinhuis en tuinmeubelen
  • Auto wassen
  • Zones van gemeenschappelijk gebruik (zoals bvb wachtzaal of toonbank in de hal van een woning, gemeenschappelijke ruimtes van een appartementshal
  • Ziekenzorg of kinderopvang

Onze medewerkers worden geselecteerd op basis van selectieproeven en hun enthousiasme voor de job. Zij krijgen daarnaast nog een opleiding(12u) bij opstart rond schoonmaaktechnieken, productkennis & werkplanning.  Bij aanvang van de  tewerkstelling worden ze begeleid door een ervaren jobcoach die langskomt aan huis. Jaarlijks worden ook meerdere bijscholingen gehouden…

Tijdens de werkuren is een pauze voorzien van 10 min. en dit halverwege de werkshift per blok van 3, 4 of 5 u. Het werk wordt dus niet 10 min. later aangevat of 10 min. vroeger verlaten.

Geen antwoord op je vraag?

Neem contact op met één van onze servicekantoren.

Vind ons op sociale media!